Пошук
Аналіз літературного доробку [11]
Статті присвячені творчості Олега Ольжича
Спогади [14]
Спогади сучасників Олега Ольжича
Творча спадщина [173]
Твори, листи, статті Олега Ольжича
Біографія О.Ольжича [8]
Розробки уроків за творчістю О.Ольжича [4]
Найкраща збірка Олега Ольжича
Всього відповідей: 99
Приймаються закази на написання рефератів, курсових робіт, дипломів і т.д. на теми, що стосуються письменників Празької школи.
tora1616@gmail.com




Олег Ольжич

Каталог статей


Головна » Статті » Аналіз літературного доробку

Мирон Вільшук - Етапна збірка Олега Ольжича
Збірка "Рінь" вийшла друком у 1935 році й мала загалом прихильні оцінки (В. Державин, Є. Маланюк, М. Мухин, У. Самчук, Яр Славутич). На наш погляд, вона є етапною в творчості поета, її усвідомлення як явища літературного і, ширше, духовного триває. Зазначимо, "Рінь" — перша в доробку поета. Та у світ українського слова О. Ольжич входив значно раніше; у збірнику "Незнаному воякові" (1994) уміщені твори, написані ним у восьмирічному віці,— оповідання, сценічні образки, казки, вірші. До виходу збірки "Рінь" уже були опубліковані цикли віршів "Кремінь" (1931), "Камінь" (1932), "Бронза" (1932), "Залізо" (1932). Привертають увагу їхні назви. Власне, в цих поезіях уже чітко окреслена творча манера автору, його тематичні орієнтири. Становлення митця було коротким, але стрімким і потужним, ранній вияв таланту — феноменальний. Отже, збірка "Рінь" явила нам не початківця, а поета, сформованого як у світоглядному, так і стильовому аспектах, що мав свою позицію, поетичне та життєве кредо. Вражає його ерудиція, інтелект, неординарність. Це дивувало багатьох. Недарма Оксана Лятуринська писала: "Особисто мені він здавався "надлюдиною". Цікаву думку в спогадах про О. Ольжича висловив Улас Самчук: "На відміну від свого батька... Ольжич хотів бути маломовним, про¬стим, кам'яним..." Збірка "Рінь" декларувала поетику нової доби, виокремлювала той напрям у літературі української діаспори, що сповідував нетрадиційність, переглядає ієрархію вартостей. Поезія Ольжича мала глибинне філософське підґрунтя. Вона виявляла себе несподівано. Здавалося б, "рінь" — то зовсім не для поезії. Та Ольжич це спростував.

Де шлях у жовті врізується стіни
І урвище над закрутом страмить,
Наш погляд неуважливий на мить
Затримує жорсткий прошарок ріни.

Бона суха і сіра. Але вії
Примкнеш перед камінням у піску —
І раптом чуєш сипу вод рвучку
І різкість вітру, що над ними віяв.

Рінь — це динаміка пізнання через спалах уяви. Поет бачив те, чого не помічають інші. Його око з сухої й сірої ріні вихопило передісторію — "силу вод рвучку", джерело зміни природи1. Це вже вияв нового художнього мислення, "Ольжич,— пише К. Білецька-Кандиба,— буз зовсім відмінний од усіх"2.
Збірка "Рінь" не має тематичної одноцільності. Вона — зіткана з переплетень відчуттів сучасного й давно минулого. На ній найбільше позначився фах Ольжича — історика-археолога. У центрі його уваги людина, але не в застиглій магмі історії. Він відвоював для поезії ту сферу, якої ще мало торкалася світова культура: поет оживив віки, вивіз їх з музейних приміщень на свіже повітря. До нас вони ніби промовляють: "Ми жали хліб", "Ми вигадали млин7', "Ми знали мідь", 'Ми завжди воювали"я ("Археологія"). Галл, гот стають побіч з нами. Немає відчуття ретроспекції. Прадавній день стає днем сьогоднішнім:

О, невмолимі скам'янілі дні!
Міцна рука над людьми і богами!
...Чигає там, у сірій далині,
Лягає горами за нами.
Ми подолаєм знов. Ще не одні
Нам скоряться. Над все є вірна криця.
Та нам також судилося розбиться
Колись і Десь об гори кам'яні
("Галли").

Вірш-мІніатюра. Та в ньому — філософія роздумів про неминучість кінця й вічність початку, важке самоствердження людини. Те, що було, вічне, те, що прийде, уже було, можливо, в інших виявах. Бо є ''незмінна земля, і усе на ній зміна невпинна", і це "путо ніхто не роздер" ("Був же вік золотий...") Ольжич силою свого таланту відкриває минувшину для живих. Він нас переконує, що ми там були, ми там є, ми з тих глибин, бо перебуваємо у вічній сув'язі. Халіл Джібран (1883 — 1931)., американський поет і художник, мав рацію, коли стверджував: "...людина - нащадок усіх... що жили до неї".
До групи віршів, у яких поет долає відстань віків, належать "Вечір. Я дивлюсь на сині скелі", "І блиснули на сонці ножі...", "Поля — облоги і бур'ян", "Пройшли пурпурні фінікійські дні", "Вчора лишились за нами у мряці ліси...", "Заходить сонце. Кане тиша", "Новобранець",'"Нічний напад", Ганнібал в Італії", а також цикл віршів "Полісся". У них ліричний герой перевтілюється у воїна, що живе "небезпечною грою", дружинника, який торкає "білі фігури" щойно здобутого міста, полянина, який ще на знає слова "закон", Ґаннібалового легіонера - в усьому жива динаміка боротьби, безкомпромісність життя і смерті.
Характерна в цьому плані поезія "Змій":

Цілу ніч верзлися сни недобрії,
Рідний замок в мареві заграв.
Цілу ніч, страшний такий, на обрії
Срібний місяць пущами блукав.

А сьогодні вітер квилить мевою,
Горда скеля стогне, мов струна.
Припада голубкою рожевою
Королівна зимна до вікна.

Не вступлюсь! Туди, на бій розпучливий,
Безголовим впасти під Коня?..
Сім голів я маю, надокучливий,
Та єдине серце маю я.

Неочікуваність розвитку традиційної, здавалося б, теми, монументальність кінцівки, змістова нетрафаретність останнього рядка - читач з усталеної фольклорної традиції потрапляє у світ нової казки, а якій потужно працює підтекст.
У збірці простежується смислова композиційна лінія — героїзм,— що об'єднує вірші, про давнє і сучасне. Володимир Державин у статті "Олег Ольжич - поет національного героїзму" зазначав: "Це героїзм органічний, незалежний від зовнішніх чинників і, сказати б, абсолютний", і далі: "Героїзм у поезії Ольжича — вільно обраний і вільний від усякого розрахунку. Поет був упевнений, що є істини, які за всяких небезпек, умов і обставин гуртують людей І підносять їх. Час потвердив це. Ольжич у збірці "Рінь" став своєрідним біографом того покоління українців, яке в XX столітті виросло, вигартувалося, не тільки задекларувало національну ідею, а й засвідчило готовність до боротьби за неї:

Дванадцять літ кривавилась земля
І зціпеніла, ствердла на каміння.
І застелило спалені поля
Непокориме покоління.

До перс закляклих, просячи тепла,
Тулили марно немовлята лиця.
Проте їм чорне лоно віддала
Доба жорстока, як вовчиця.

Тепер дощі холодні і вітри,
Кудлаті хмари, каламутні ріки.
Але ростуть у присмерку нори
Брати, суворі і великі.

"Доба жорстока, як вовчиця" — вислів, що став крилатим, його повторювали не раз, часом не розуміючи глибини сконденсованого в ньому змісту.
Тема нового покоління розгортається у збірці й в інших творах:

Воно зросло з шукання і розпуки,
Безжурно-мужнє, повне буйних сил..
Закохане в свої тугії луки
І в бронзу власних мускулястих тіл.

Так солодко в передчуванні бою,
Не знаючи вагання і квилінь,
Покірну землю чути під ногою
І пити зором синю далечінь.

Ольжич не випадково взяв епіграфом до вірша "Воно зросло з шукання і розпуки..." слова поета-неокласика Павла Филиповича: "А гострозоре, мужнє покоління Уже росте на молодій землі". Він поділяв цю думку, змотивував її і вивів у ширшому поетичному узагальненні. Поета захоплює героїка вчинку, одвага, непохитність, чистота, порив ("Піхотинець", "На полі бою", "Нащо слова? Ми діло несемо", "І дні, і ночі...").
У вірші "Революція" картина міста, в якому йдуть бої, передана грубими мазками — "січе... дощ", "в під'їздах будов — тісно", "набої через плече", "з-під мурів — повів гниття"... Та раптом: "Життя, що таке щедре,— Багате таке життя", "Хто дихав хоч день так вільно, До смерти хмільний украй". Стилістика поезії, характерна для Ольжича — карбовані рядки, внутрішня напруга, контрастність і емоційні спалахи, найчастіше в останній строфі вірша чи в прикінцевих словах.
Багата метафоричність, свіжа образність, досконале використання художньої деталі передають витонченість поетичного стилю, характерними ознаками якого є монументалізм, бриластість, лапідарність вислову, без зайвин і прикрас, бо "у закрутах тинкових оздоб, в срібних кучерях перук розгубилася потуга духовности..." ("В авангарді героїчної доби").
О. Ольжич торував свій шлях у літературі. Він стер з очей поезії традиційну українську сльозу й підніс героїку як запоруку всіх наших майбутніх перемог.
Мав право сказати, але не мав рації Михайло Рудницький, коли стверджував, що в збірці "Рінь" панує "холод надуманих тем"3. "Рінь" вияскравила Ольжича як митця. До такої поезії, можливо, немає черги. Але без неї світ був би неповним.

Використана література
1.Цитуємо за виданням: Ольжич О. Незнаному воякові-— К., 1994
2.Білецька - Кандиба К. Ольжич, яким я його пам'ятаю // Цитаделя духа.— 1991,—С. 194.
3.Ільницький І. Відвага і любов самопосвяти: Життя і творчість Олега Ольжича // Дзвін.— 1992.— № 11-12, — С. 127-135.

Категорія: Аналіз літературного доробку | Додав: tora1616 (13.08.2011)
Переглядів: 11503 | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0

Copyright MyCorp © 2024